Möjlighet att undslippa bestraffning vid narkotikabrott

Hej!

Jag blev stannad av polisen när jag körde bil, cirka 5 meter på en tom parkering. jag blev drogtestad och visade positivt för cannabis på blod och urinprov. I bilen så hittade polisen dessutom 2,05 gram cannabis och 0,38 gram MDMA. När jag blev uppringd av polisen och de frågade ifall jag ville erkänna till rattfylleri och ringa narkotikabrott så nekade jag. Jag har nu fått brev hem av tingsrätten och är kallad till huvudförhandling.

Mina frågor är följande:

Finns det någon chans för mig att inte dömmas för rattfylleri? Var ej påverkad när jag körde men rökte cannabis tidigare under dagen.

Kommer det räknas som att jag innehaft narkotika bara för att polisen hittade det i min bil? Jag kan inte på något sätt motbevisa det.

Är det möjligt att erkänna brotten och på så sätt slippa rättegångskostnaden? Även fast att jag fått hem en kallelse av tingsrätten.

Ifall det är så att ni bara vill svara på EN av frågorna så skulle jag föredra den sista.

Supertacksam för svar! Mvh Karl

Lawline svarar

Hej och tack för dina frågor!

1.Finns det någon chans för mig att inte dömas för rattfylleri?

Av din fråga framgår att du testat positivt för cannabis på blod och urinprov. Av narkotikastrafflagen 1 § p. 6 framgår att den som olovligen brukar narkotika döms om gärningen sker uppsåtligen till fängelse i högst tre år.

I ditt fall är det tveklöst att du har brukat narkotika eftersom det hittats i kroppen på dig. För att du skall kunna dömas till ansvar för brottet krävs dock att du haft uppsåt till att du brukar narkotika. Genom tolkning av din fråga bör du iallafall ha haft insiktsuppsåt till att du brukat narkotika. Detta innebär att du är medveten om och förstår att den substans du tagit är narkotika. Det straffrättsliga beviskravet är att det skall vara ställt utom rimligt tvivel att brott begåtts, detta är troligen uppfyllt då du testat positivt för narkotika i kroppen.

2.Kommer det räknas som narkotikainnehav när polisen hittat det i min bil?

Den som innehar narkotika kan dömas enligt narkotikastrafflagen 1 § p.6 om gärningen sker uppsåtligen till fängelse i högst tre år. Om du kan fällas till ansvar här beror på tolkningen av ordet ''innehav''. I ett rättsfall har Högsta domstolen uttalat sig om begreppet innehav. I fallet kom domstolen fram till att viss ledning bör hämtas i den civilrättsliga besittningsbegreppet. Den civilrättsliga tolkningen innebär att den som innehaft, eller haft rådighet över en sak (kunnat bestämma över den) anses ha den i sin besittning och är att betrakta som innehavare till den. Av avgörandet framgår även att domstolarna i brottmål är benägna att gå utöver vad som får anses gälla enligt det civilrättsliga besittningsbegreppet för att kunna fälla någon för ansvar på grund av innehav i brottmål.

Narkotikan hittades i din bil, när du var i besittning av den (du körde den på en parkeringsplats), och detta bör därför anses vara ett narkotikainnehav.

Är det möjligt att erkänna båda brotten och på så sätt slippa rättegångskostnaden?

Eftersom du fått hem en kallelse till tingsrätten har åklagaren redan väckt åtal beträffande ditt brott och det är i detta skede inte möjligt att undslippa rättegången. För att processen skall bli så kort, och som möjligt bör du dock erkänna brotten i tingsrätten eftersom det även bör leda till en billigare process.

Hoppas du är nöjd med dina svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare