FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/07/2014

Möjlighet att ta körkort efter olovlig körning?

Hej! En bekant till mig har kört en EU-moped utan körkort och blivit stoppad av polisen. Straffet blev 1500 i böter. Nu undrar han om det påverkar hans möjlighet att få ett lämp så han kan skaffa vanligt körkort för bil? Hur lång tid måste det gå isf innan han kan få ett?

Mvh Cecilia

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns inget entydigt svar på din fråga utan utfallet kan variera från fall till fall.

Transportstyrelsen kan i vissa fall besluta om ett ingripande utöver de böter som getts (exempelvis spärrtid). I sådana fall meddelar Transportstyrelsen om det.

För att få ett svar hur det ser ut i just din bekants fall är mitt råd är att din bekant ringer till Transportstyrelsen och hör hur de bedömt i just hans fall.

Vänligen,

Fredrik WigghRådgivare