Möjlighet att reglera arvsrätt via testamente

Hej. Jag är gift sedan 7 år tillbaka och vi har inga egna barn, vi funderar nu på att adoptera och vad jag förstår så om jag skulle avlida nu så tillfaller halva våra tillgångar min fru och den andra halvan mina bröder eftersom mina föräldrar är borta. Om vi nu adopterar så tillfaller den andra hälft till barnet som vi adopterar och inget till mina bröder och deras barn.

Jag har en tvillingbror som har tre barn som jag vill ska få ärva mig eftersom dessa barn är mig mycket nära.

Min fråga är nu, hur gör jag för att mina tre brorsbarn ska få ärva min hälft och den andra hälft ska tillfalla min fru och det adopterade barnet? Går det att skriva något testamente? Och hur ska det utformas i så fall. Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Vem som ärver och möjligheterna att frångå den ordningen regleras i Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637).

Din slutsats om att dina bröder ärver dig när du avlider är delvis felaktig. Om du avlider så kommer din fru att ärva alla dina tillgångar, dina bröder är sedan efterarvingar när din fru avlider. När du avlider kommer den kvotdel som dina börder har rätt till i din frus framtida bortgång fastställas. Utan ett testamente så får dina bröder inte ärva innan både du och din maka är avlidna.

Skulle du och din fru adoptera är huvudregeln att ert gemensamma barn ärver dig som din bröstarvinge, istället för dina bröder, se 2 kap 2§ Ärvdabalken. Dock kommer ert barn inte att få ut detta arv när du avlider utan det är din fru som får arvet, sedan när din fru avlider får ert barn ut arvet efter såväl dig som din fru, se 3 kap 1§ Ärvdabalken.

Det finns en möjlighet att genom testamente ändra den lott som tillfaller ditt barn. Dock har ditt barn rätt till sin laglott, denna kan du inte via testamente besluta ska tillfalla annan. Laglotten utgör hälften av arvslotten, alltså hälften av arvet efter dig kan du inte testamentera till annan utan det måste gå till ditt barn, se 7 kap 1§ Ärvdabalken. Resterande summa kan du testamentera till dina bröder, alternativt deras barn.

Ett testamente ska vara skriftligt och det måste ha två vittnen. Dessa vittnen ska ha sett när testamentets skrevs eller när det signerades av dig. Vittnena ska själva signera handlingen. Vittnena måste veta att det är ett testamente de bevittnar, men de behöver inte veta dess innehåll, se 10 kap 1§ Ärvdabalken. Vittnena ska skriva sitt yrke och sin hemvist, tiden ska antecknas samt andra omständigheter som kan vara av vikt för upprättande av testamentet. Vittnena måste vara över 15 år. Som vittne får du inte ha inte sambo, make, släkting i rätt upp- eller nedstigande led, en svåger eller syskon.

Jag kan rekommendera dig att söka juridisk rådgivning för att upprätta testamentet så att det går rätt till och blir giltigt. Testamenterar du bort arvet från dig så kommer det inte att tillfalla din fru enligt reglerna ovan. Det kan vara bra att fundera på detta, så att din fru och ditt barn har tillräckliga tillgångar att klara sig vid din bortgång. Till exempel så kan man stöta på problem om mesta delen av tillgångarna är bundna i ett hus, då kan huset behövas säljas för att arvtagaren ska få ut sin del av testamentet. Även om ni inte skaffar ett barn så kommer, som ovan förklarat, dina börder inte att få ärva direkt vid din bortgång om din fru lever. Vill du att de ska få ärva direkt så måste detta regleras i testamente.

Hoppas att detta besvarade din fråga.

Vänligen,

Sanna LarssonRådgivare