FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga24/04/2017

Möjlighet att ingå avtal vid 17-års ålder

Hej, jag blev upringd tidigare idag av en kille som berättade att eftersom jag hade varit med i deras ps4 tävling så hade jag vunnit ett headset, jag vet att jag var med i något för ett tag sen och jag tänkte att eftersom jag inte gav honom några uppgifter, han hade redan adress och liknande, så var det ingen fara. En stund efter samtalet insåg jag att han ställde väldigt många frågor som han ville att jag skulle svara ja på och jag blev orolig att samtalet kommer användas för att klippas ihop till ett bevis för något avtal eller liknande. Jag är 17 år så om det skulle vara så att det var fejk, kan eftersom jag inte är 18 och inte kan ingå avtal hävda att jag därför inte kan krävas betala något eller liknande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 9 kap 1 § Föräldrabalken (FB) kan den under 18 år inte ingå avtal. Det finns vissa undantag till denna huvudregel, varav två skulle kunna vara relevant i det fall. Enligt 9 kap 3 § FB får en person över 16 år får råda över egendom denne tjänat genom eget arbete. I 9 kap 4 § FB stadgas att den över 16 år kan använda sig av pengar denna ärvt genom testamente. Har du inte några egna pengar från eget arbete eller arv, kan du alltså inte ingå något avtal.

Enligt 10 § lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du i de flesta fall även 14 dagars ångerrätt på köp gjorda via telefon. Du bör således dessutom kunna ångra ett eventuellt köp.

Eftersom det i ditt fall dock verkar röra sig om ett bedrägeri rekommenderar jag att du istället polisanmäler om det eventuellt skulle hävdas att du slutit ett avtal.

Om du har några ytterligare frågor ber jag dig återkomma!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare