Möjlighet att ge bort enskild egendom som gåva

Hej!

Kan man genom gåva ge bort sin andel av ett sommarhus som ärvts som "enskild egendom" ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att en egendom är enskild har endast betydelse vid bodelning, se 7 kapitlet 1 § och 10 kapitlet 1 § i Äktenskapsbalken. Det påverkar inte din rätt att fritt förfoga över din andel av sommarhuset och du får sälja, byta eller ge bort den hur du vill. Det enda undantaget till detta är om den person som du ärvt från skrivit att du inte får överlåta egendomen till någon annan. Om inget förbehåll finns i testamentet, får du ge bort din andel som du vill.

En sak att tänka på i samband med gåva av fastighet är att det krävs ett gåvobrev för att gåvan ska bli giltig. Detta enligt 4 kap. Jordabalken.

Du kan få hjälp av Lawline att formulera ett gåvobrev och vad det ska innehålla - tjänsten hittar du genom att klicka här.

Med vänliga hälsningar

Filip WestlingRådgivare