FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet07/11/2017

Möjlighet att företräda någon annan vid försäljning av andel i fastighet

Hej!

Jag är ett syskon av sex stycken från min pappa. Min pappa gick bort i somras och hans hus ska nu säljas. Det är då vi sex syskon och hans fru som delar på detta (hans fru 50%) och vi barn de andra 50. Hans fru väljer nu att skriva av sig från huset helt och vill ge oss barn fullmakt på det. Då kommer min fråga: hur går vi tillväga? Vad heter ett sådant papper som hon behöver skriva under? Finns det att skriva ut det från internet?

Tacksam för svar.

Ha en trevlig dag

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag är inte helt säker på exakt vad du syftar på med formuleringen "skriva av sig från huset" och kommer därför får göra lite antaganden utifrån din formulering. Först och främst kommer jag utgå från att det rör sig om en fastighet, alltså att ni äger en tomt med ett hus på. Ibland kan man äga ett hus som står på någon annans mark och då gäller inte riktigt samma saker som för fastigheter.

Om du menar att din pappas fru inte vill vara delaktig i försäljning utan vill att ni syskon ska sköta allting, så behöver hon ge er en fullmakt som visar att ni har rätt att sälja även den del av huset som tillhör henne.Om du menar att hon inte vill har någon del i huset eller pengarna efter försäljningen måste hon antingen överlåta huset till er enligt vissa formkrav, eller helt enkelt ge er pengarna efter försäljning som gåva. Jag kommer beskriva de olika sakerna.

Fullmakt för att sälja annans fastighet

För att få sälja någon annans ägodelar måste man ha en fullmakt dvs en tillåtelse att t ex upprätta köpeavtal som blir bindande för den som äger föremålet. I de flesta fall kan en fullmakt vara muntlig, skriftlig och utformas ganska fritt men när det gäller försäljning av en fastighet finns det formkrav.

En fullmakt för försäljning av en fastighet måste vara skriftlig (Avtalslagen 27 §). Det är också att rekommendera att det tydligt framgår vem som utfärdar fullmakten, vem eller vilka som är fullmäktiga och vadfullmakten innebär. I ditt fall är det alltså din pappas fru som utfärdar fullmakten, du och/eller dina eller några av dina syskon som är fullmäktige och fullmakten innebär att ni har rätt att sköta försäljningen av hennes andel av fastigheten. För att vara extra tydlig är det bra att ta med fastighetsbeteckningen också.

Om din pappas fru utfärdar en sån fullmakt får den fullmäktige sköta försäljningen av hennes del av fastigheten i praktiken, men det är fortfarande i teorin hon som säljer fastigheten och det är hon som får pengarna från försäljningen av hennes andel.

Överlåtelse av fastighet

Vid en överlåtelse av en fastighet genom försäljning eller gåva finns det vissa formkrav. Vid köp måste man upprätta ett skriftligt köpeavtal som tydligt anger vilken fastighet (fastighetsbeteckning) det rör sig om, att det rör sig om ett köp, vad priset som betalas är och vem som är säljare och vem som är köpare. Avtalet ska vara undertecknat av säljare och köpare. När överlåtelsen bara gäller en andel av en fastighet ska det framgå också (Jordabalken 4 kap. 1 §). Om man ska ge bort en fastighet gäller samma krav. Då upprättar man en skriftlig gåvohandling som tydligt anger vilken fastighet eller del av fastighet det gäller och den överlåts genom gåva (Jordabalken 4 kap. 29 §).

Att ge en penninggåva

För att ge pengar som gåva behöver man inte upprätta några juridiska dokument och det finns inte några formkrav. Om det rör sig om större summor kan det däremot vara bra att skriva ett gåvobrev som anger vem som ger vem pengar och hur mycket det rör sig om. Skulle man hamna i en konflikt om ekonomi i framtiden (t. ex. i samband med arv eller bodelning eller liknande) kan ett sånt gåvobrev vara bra som bevis för att pengarna är ens egna.

Sammanfattning

Jag är som sagt inte helt säker på vad du syftar på när du säger att din pappas fru vill skriva av sig från huset. Vill hin fortfarande äga sin andel och få pengarna efter försäljning måste hon ge er en fullmakt som tillåter er att företräda henne i försäljningen. Fullmakten måste vara skriftlig. Det går ofta att hitta exempel online, men om ni planerar att anlita en mäklare för försäljningen kan det vara enklare att fråga dem om de har möjlighet att hjälpa till.

Om du menar att frun inte vill äga sin andel längre och inte heller vill ha pengarna efter försäljning kan hon självklart överlåta sin andel till er. Då krävs det ett skriftligt köpeavtal (om ni köper ut henne) eller ett gåvobrev (om hon ger sin andel till er). Är ni redan igång med att sälja huset kanske det däremot är lättare för henne att helt enkelt stå kvar som ägare tills försäljningen är avklarad och sen ge er hennes andel av vinsten som gåva.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga nu. Om inte är du välkommen att ställa en ny fråga eller kontakta vår juristbyrå här, så hjälper vi dig vidare.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare