FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp22/02/2017

Möjlighet att få hjälp med köständer genom rättshjälp

Hej! Jag har hamnat en entreprenadtvist (privatperson vs. entreprenadfirma) och har anlitat en advokatfirma men timarvodet är alldeles för kostsamt i längden, försäkringsbolaget täcker inte upp helt. Finns det något billigare sätt? Kan man ansöka om att få en advokat tilldelad av tingsrätten för en standardiserad rättshjälpstaxa?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man hamnar i en tvist kan man få hjälp med kostnaderna som uppstår på två sätt:

1. Genom sitt försäkringsbolag om man har rättsskydd i sin försäkring.
2. Genom rättshjälp som regleras i rättshjälpslagen (se lagen här).

Rättshjälp innebär kort sagt att staten hjälper dig att betala dina kostnader.

Rättshjälp får ges till en person som till exempel hamnat i en domstolstvist om de allmänna förutsättningarna för rättshjälp är uppfyllda (6-8 §§). Till exempel får personen som ansöker om rättshjälp inte ha ett ekonomiskt underlag som överstiger 260 000 kr. För att ta fram det ekonomiska underlaget beräknar man summan av årsinkomst, förmögenhet, skulder och försörjningsbörda (38 §).

I frågan så uppfattar jag det som att du redan har en försäkring med rättsskydd som du utnyttjat och då kan du tyvärr inte ansöka om rättshjälp. Rättshjälp får inte beviljas om personen har en rättsskyddsförsäkring som omfattar den uppkomna angelägenheten (9 §). I ditt fall förutsätter jag att din försäkring omfattar tvisten du hamnat i med tanke på informationen i frågan. Det finns tyvärr inte heller några andra sätt för att få hjälp med de höga ombudskostnader som kan uppkomma.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare