FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/09/2017

Möjlighet att ändra avtalsvillkor när båda parter är överens

Hej! Har ett avtal med ett TV-bolag angående vilket program utbud jag velat ha. Bryter TV-bolaget mot lagen om vi båda är överens om att minska program utbudet före avtalets slutdatum? Att öka är tydligen Ok men inte att minska! Om det går bra att minska så ange gärna en lagparagraf jag kan hänvisa till.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Jag tolkar din fråga som att både du och din motpart är överens om att ni vill ändra villkoren i ert avtal. I Sverige har vi, med vissa undantag (främst i konsumentförhållanden), avtalsfrihet vilket innebär att det står parterna fritt att avtala som de vill. Så länge båda parter är eniga är det således fullt möjligt att avtala om att ett gammalt avtal inte längre ska gälla och att ett nytt ska träda i dess ställe.

Det är alltså inte olagligt att ändra ett avtal, så länge båda parter är överens.

Avtalslagen reglerar avtals ingående och giltighet. Av 1 § framgår att de paragrafer som behandlar avtals ingående är dispositiva, vilket betyder att de kan avtalas bort.

Lawline RådgivareRådgivare