FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/04/2014

Mögel och rost i barnvagn - fel i vara

Hej!

Köpte en syskonvagn av en kvinna 50 mil från mig, Så jag skickade svågern att köpa den eftersom han bor i närheten. Han kan inget om vagnar, så han behövde inte kolla så noga på vagnen eftersom säljaren redan uppgivit i annonsen att den var ren och mögelfri.och jag hade ställt några frågor i sms med henne. Fick svar att den va ca. 3 år.

Nu när svågern levererade vagnen till oss i går så fanns det mögelprickar i sufletten. Samt så ser vagnen rejält mycket äldre än vad hon uppgett. Samt så var den rostig, men rosten lyckades jag få bort.

Nu undrar jag om jag har rätt att häva köpet?

Känns inte kul att sälja den vidare till någon annan heller, jag vill inte att några barn ska vara i närheten av mögel.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid köp av lös egendom mellan två privatpersoner tillämpas köplagen. Av 17 § framgår att varan ska stämma överens med avtalet. I ditt fall verkar inte särskilt mycket vara avtalat, då gäller bland annat att varan ska vara ägnad för det ändamål för vilket varar av samma slag i allmänhet används. Bestämmelsen tar inte sikte på att varan ska vara av viss kvalitet utan avser varans ändamålsenlighet. Jag vet inte hur allvarligt och skadligt mögel är men om barnvagnen inte kan användas för sitt ändamål ens om den städas torde enligt min bedömning fel i varan kunna konstateras redan här. Har säljaren lämnat en utfästelse om varans egenskaper gäller enligt 18 § att fel i varan föreligger om varan inte överensstämmer med utfästelsen och utfästelsen kan antas ha inverkat på köpet. I det avseendet är det tydligare att fel i varan föreligger i ditt fall eftersom säljaren har uppgett att vagnen är mögelfri. I 19 § stadgas att även om varan har sålts med ett förbehåll såsom ”i befintligt skick” anses fel föreligga om en sådan felaktig utfästelse enligt 18 § lämnats eller om varan är i väsentlig sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. Nu vet jag inte vad du betalade för vagnen men rostfläckar torde enligt min bedömning inte innebära att en tre år gammal barnvagn är i väsentligt sämre skick än vad du med fog kunnat förutsätta.

För att ett fel ska kunna åberopas krävs vidare enligt 20 § att köparen om denne innan köpet har undersökt varan, eller om säljaren har uppmanat köparen att undersöka den inte haft en godtagbar ursäkt att inte göra det, inte borde ha upptäckt felet vid undersökningen. Din svåger representerade dig såsom fullmäktig och är den som möjligen kan ha undersökt varan. Ifall det skedde kan jag tänka mig att rostfläckarna är något som borde ha upptäckts medan möglet kan vara svårare att upptäcka, beroende på utbredning och andra omständigheter förstås. Närmare än så kan jag inte uttala mig utan en närmare beskrivning av skadorna.

Fel i varan tycks alltså föreligga. Påföljderna vid fel i vara återfinns i 30-41 §§. I första hand ska säljaren avhjälpa felet, om inte det är möjligt eller om felet är av väsentlig betydelse för säljaren och köparen borde ha insett detta. Kan inte avhjälpande eller omleverans bli aktuellt eller om så inte sker i skälig tid kan köparen begära prisavdrag eller i sista hand till och med hävning av köpet.

För att kunna åberopa ett fel i varan krävs att köparen reklamerar varan inom skälig tid efter det att köparen har märkt eller borde ha märkt felet. Det borde du alltså göra nu direkt. Ange i reklamationen vilken påföljd du vill kräva.

Ha också i åtanke att det här är en dispositiv fråga. Med det menas att ni själva kan komma överens om en lösning. Förslagsvis försöker du komma överens om ett prisavdrag eller att köpet hävs, eventuellt mot att säljaren även utger en smärre ersättningssumma.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare