FrågaFAMILJERÄTTFaderskap19/09/2017

Modern påstår faderskap, mannen nekar

Hej

Är det straffbart att påstå att jag är far till en gradivitet om jag inte är det?

Jag har inte ens varit nära att komma och hon påstår att hon har spiral?

Hon påstår nu att hon är med barn vilket jag anser omöjligt och hon ska enligt egen utsago göra abort ( det finns även vittne på att hon sagt det) vad kan jag om det nu är så att jag är skyldig till detta göra om hon väljer behålla barnet?

Om det nu visar sig att hon ljugit om gradiviteten är det brottsligt?

MVH Stefan

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så har en kvinna berättat att hon är gravid och att du är fadern till barnet. Du är emellertid säker på att detta inte stämmer och undrar hur du kan motbevisa detta. Du undrar dessutom om det finns något du kan göra om hon väljer att behålla barnet.

Inledningsvis kan jag berätta att du inte automatiskt anses vara far till barnet bara för att kvinnan säger det. Om kvinnan är gift med en man vid barnets födsel, anses han vara far till barnet (föräldrabalken 1:1) Om kvinnan är ogift när barnet föds, är Socialnämnden skyldig att försöka ta reda på vem som kan vara fadern (föräldrabalken 2:1). Socialnämnden ska vid sin utredning hämta in information från modern och andra personer för att fastställa vem som är fadern (föräldrabalken 2:4) och nämnden kan också verka för att det sker en blodundersökning dvs. DNA-test på personen/personerna som misstänks vara fadern (föräldrabalken 2:6). Om du således nekar till att du är barnets far, kan detta på Socialnämndens bevåg eventuellt fastställas genom ett DNA-test.

Det är inte brottsligt att ljuga om en graviditet och ett avtal eller löfte (muntligt eller skriftligt) om att göra en abort är inte juridiskt bindande. Så trots att kvinnan har sagt att hon ska göra abort och det finns vittnen till detta uttalande, måste hon inte genomföra aborten. Om kvinnan således väljer att behålla barnet, finns det tyvärr ingenting du kan göra för att påverka hennes beslut.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Oxana

Lawline RådgivareRådgivare