Mobilinspelning som bevis?

Hej!

Min vän (kvinna) har lyckats att spela in ett samtal med hennes granne som påstår att min vän betalar hyran via sexuella tjänster. Grannen har spridit detta rykte ( som jag vet inte är sant) kan/borde min vän gå till polisen och spela upp samtalet/ en ? De båda två hörs i detta samtal, men min vän talade inte om att mobilinspelning var på. Det förekommer en del andra grova (pedofil) anklagelser från grannen Ang samma hyresvärd. Har inspelningen i mobilen något bevisvärde som håller i en ev rättegång?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill först poängtera att inspelningen som gjorts är laglig, eftersom din vän (som spelade in samtalet) deltar i samtalet, brottsbalken 4:9a.

I svensk rätt har vi något som kallas fri bevisföring och fri bevisvärdering, rättegångsbalken 35:1. Detta innebär att man i princip får åberopa vad som helst som bevis, men också att domstolen får värdera beviset fritt så som de vill. Ni kan alltså åberopa mobilinspelningen som bevis i en rättegång, dock finns risken att domstolen inte värderar beviset så högt. Det finns en risk att domstolen, pga dagens tekniska samhälle, kommer värdera beviset lågt eftersom det idag är möjligt att manipulera inspelningar. Jag rekommenderar er dock att trots detta åberopa beviset, för beroende på hur domstolen värderar beviset kan det åtminstone tillsammans med annat bevis ligga till grund för en fällande dom.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare