Mitt ex hämtar inte sina saker. Vad får jag göra med sakerna?

Jag och exet har gjort bodelning som var klar i slutet av november -17, han sa då att han skulle hämta sina saker om ca 2 veckor. Nu är det mars och han har fortfarande inte hämtat sina saker. Hur länge kan han ha dom stå här utan att hämta dom? Huset är mitt nu och vill bli av med hans grejer. Han har även en släpkärra och ett husvagnchassi står här på min tomt. Vad har jag rätt att göra?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Principen om avtalsfrihet och avtalsbundenhet samt vårdplikt

Utifrån ett juridiskt perspektiv tolkar jag det som att ni har kommit överens om att ditt ex haft rätt att ha sina saker stående hos dig fram till början av december 2017. När någon lovat att förvara någon annans saker hos sig, brukar man tolka in att förvararen också lovat att ta hand om egendomen. Förvararen har en vårdplikt. Det innebär att du som förvarare, under den avtalade förvaringstiden, inte får förstöra, slänga eller på något annat sätt göra dig av med egendomen. Du måste ta hand om egendomen så att den bibehåller sitt skick.

Förlängd vårdplikt

Som du nämner har förvaringstiden löpt ut. Det innebär, tyvärr inte, att du kan göra vad du vill med sakerna nu. Att olovligen slänga eller på annat sätt göra sig av med någon annans saker kan vara brottsligt. Det kan utgöra olovligt förfogande eller skadegörelse, se 10 kap. 4 § och 12 kap. 1 § brottsbalken.

Avtalsrätten är knepig. Det faktum att du fortfarande har sakerna hos dig, och tar hand om sakerna, kan tolkas som ett samtycke från dig, gentemot exet, att du accepterat att denne får ha sakerna hos dig en längre tid.

Omförhandla dig till ett avtal som innebär att du får göra dig av med sakerna om exet inte hämtar dem

För att du ska ha rätt att göra dig av med sakerna bör du höra av dig till ditt ex. Avtal går alltid att omförhandla. Gör dig säker på att ditt ex får dina meddelanden. Lägg upp ett rimligt förslag med en sista dag då exet får hämta sakerna. Hör gärna av dig skriftligt – så du har bevis över vad ni kommit överens om. Det är viktigt att ni kommer överens. Du kan inte ensam sätta upp villkoren för era fortsatta skyldigheter gentemot varandra med anledning av sakerna. Det är som sagt viktigt att du får ett mail, sms eller en underskrift från ditt ex som bekräftelse på att denne är införstådd med t.ex. att hämtar exet inte sakerna kommer du på ett eller annat sätt göra dig av med dem. Gör du dig av med sakerna efter att du meddelat exet men utan att exet svarat – kan du fortfarande göra dig skyldig till en brottslig gärning (olovligt förfogande eller skadegörelse).

Kommunikation är A och O.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare