FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott22/12/2017

Misstänkt för brott och vill flytta utomlands

Hej!

Om man är misstänkt för ett brott, men under tiden flyttar utomlands för att jobba eller plugga, vad händer då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

I regel är den som är misstänkt för brottet bland de sista ska förhöras. Du får kallelse till förhör via telefon, brev eller sms. Om du som misstänkt är svår att nå eller om kallelsen har gått ut 2 gånger till dig utan att du har hört av dig, kan du bli hämtad av poliser.

Om du är misstänkt för ett grovt brott kan en åklagare besluta om att du blir anhållen. Faktorer som bedöms är om det finns risk för att du kan förstöra den pågående utredningen, om det finns risk att du fortsätter att göra nya brott samt om det finns risk att du flyr.

Om dit du ska är t.ex. ett EU-medlems land, då sker utbyte av information mellan svenska och den statens myndigheter enligt den fria rörligheten inom Europa och du får delgivningen på posten dit du är skriven. I sådant fall ska du ange det lands bostadsadress där du planerar att arbeta eller plugga.

Med bakgrunden av detta kan jag säga att du får flytta utomlands men kontakta svenska polisen i förväg och lämna dina kontakter och din tilltänkta adress i landet dit du ska. Annars riskerar du att bli hämtad av poliser och bli anhållen om du inte hört av dig när du får kallesen.

Hoppas att jag har svarat på din fråga och mitt svar var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare