FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/06/2015

Misstanke om brottsligt beteende

Hej!

kanske bara är jag som är nojjig men kan inte sluta tänka på händelsen igår kväll. Jag skulle till min grannstad för att hälsa på en kompis som nyss flyttat dit. Jag åker dit, parkerar bilen längst vägen och försöker hitta vilket hus det är (hittar väldigt dåligt i den staden).

När jag vänder mig om så ser jag en gubbe tvärs över gatan som står och blänger på mig och sedan ner i sin mobil. Jag tyckte han verkade lite små läskig så jag går tillbaka och sätter mig i bilen en stund. När jag nån minut senare tittar i backspegeln så står han och fotar mig, sedan går han närmare. Då öppnar jag dörren och säger "ursäkta, men vad håller du på med?". då ber han mig att dra där ifrån, och jag hör nu att han är garanterat påverkad av alkohol. Men jag åker därifrån i alla fall och han vinglar vidare.

Jag antar att han tyckte att jag var lika obehaglig som jag tyckte att han var, och tror väll att han tänkte att jag skulle göra inbott i mina civila kläder, bilen parkerat synlig på gården och ett par byxor där mitt efternamn står, jag tycker det är lite kränkande med tanke på att jag aldrig gjort något emot någon lag, inte ens snott en godis på ica.

Men i alla fall, det som jag nu tänker på ständigt, kan jag få några konsekvenser utav detta? isåfall vad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått dig rätt så undrar du om ditt beteende kan ha varit brottsligt?

I din beskrivning ser jag ingenting som tyder på brottsligt beteende från din sida. Du har varken fullbordat, försökt eller förberett något brott. Tänk på att, även om du tror att du kan ha begått något brottsligt, så måste det stå utom rimligt tvivel att du har begått en brottslig handling för att du ska kunna dömas till påföljd. Tänk även på att handlingar som du kan uppfatta som brottsligt inte är att se som brott om det inte är specifikt stadgat i lag, exempelvis brottsbalken eller andra speciallagar som narkotikastrafflagen, jfr 1 kap. 1 § brottsbalken (1962:700).

Nedan hittar du lagen som jag har hänvisat till i mitt svar.

Brottsbalken.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare