Misstagsbetalning - condictio indebiti

Hejsan!

Jag undrar vad jag ska göra, jag har gått en utbildning på en skola och när jag började fick jag lämna kontonummer. Jag tänkte jaha, så kanske dom ger ersättning för resor/mat osv. Tänkte inte mer på det. Fick bidrag från CSN. Under ett år fick jag 3 utbetalningar från skolan, en på 8000kr en på ca 12000 och en på ca24000kr. Dessa utbetalningar kom inte i följd utan typ var 3:e månad. Nu ett halvår efter jag avslutat utbildningen ringer skolan till mig och säger att de pengarna inte var till mig utan till det företag som jag hade praktik på. Dom har upptäckt att dom skickat till fel. Och kommer skicka en faktura till mig på de pengarna. Annars kommer dom anmäla mig för bedrägeri. Jag har ju trott att de pengarna var till mig så jag har betalat räkningar, flyttat och köpt mat osv. Kan dom verkligen göra så? Det är ju inte direkt mitt fel att dom gjort fel. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Din fråga rör misstagsbetalningar, även kallat condictio indebiti. Huvudregeln är att pengarna skall återgå, dvs att mottagaren av pengarna ska återbetala dessa till betalaren. Till denna huvudregel finns undantaget om mottagaren i god tro inrättat sig efter betalningarna. Vad gäller goda tron ska mottagaren insett eller borde insett att pengarna inte varit till denne. Inrättat sig efter betalningarna brukar i praxis beskrivas som att de förbrukats.

I ditt fall ser jag det dock som svårt att hävda att du skulle kunna ha varit i god tro om att pengarna var till dig. Enligt mig är du därför återbetalningsskyldig för pengarna. Även om det är min initiala bedömningen vet jag inte alla omständigheter och inte heller hur en domstol skulle bedöma det.

Vad gäller bedrägeri krävs att gärningsmannen ska ha vilselett betalaren så att en utbetalning skett. Eftersom att du inte aktivt vilselett skolan att göra de nämnda utbetalningarna är det enligt min mening inte heller bedrägeri.

Jag hoppas mitt svar var upplysande och jag önskar dig en fortsatt trevlig dag.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare