Misstagsbetalning

Hej.

Slutat hos min arbetsgivare i december förra året 2016, men fick lön fram till februari detta år.

Nu vill de att jag ska återbetala brutto lönen, har inga problem med att betala tillbaka netto lönen, alltså allt som har kommit in på kontot, men kan de verkligen begära in brutto?

Lawline svarar

Vid misstagsutbetalningar gäller som huvudregel att arbetstagare som mottagit ett belopp som han eller hon inte har rätt till, är skyldig att betala tillbaka beloppet. Det finns ingen lagstiftning som behandlar problemet, men däremot en del praxis (se bl.a. AD 2006 nr 105 och NJA 2001 s. 353) I det senare rättsfallet fastslog Högsta domstolen ett undantag från regeln, nämligen att om mottagaren av en felaktig betalning varit i god tro och inrättat sig efter betalningen ska inte återbetalning ske. I ditt fall verkar detta dock inte vara tillämpligt, då du säger att du både vet om det och har möjlighet att betala tillbaka. Då gäller istället principen condictio indebiti. Det är latin och betyder ungefär "att återställa det icke ägda". Detta är en regel som växt fram i rättspraxis och innebär att den som av misstag har utbetalt fel belopp till någon har rätt att få beloppet tillbaka. Om det är så att det beloppet som av misstag betalats ut till dig motsvarar din nettolön, är det alltså denna summa som din arbetsgivare har rätt att få tillbaka. Regeln syftar till att försätta den som gjort en utbetalning av misstag i samma ekonomiska situation som om utbetalningen inte ägt rum, och därför är det samma summa betalningsmottagaren mottagit som ska gå åter.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare