FrågaEKONOMIÖvrigt27/10/2014

Missnöjd med försäkringsbeslut

Hej! Jag har en fråga som handlar om försäkring , jag har min försäkring hos Folksam. Jag reste utomlands för ett par månader sen , när jag blev av med min väska och det anmälde jag och jag har polisanmälan som beskriver händelseförloppet . Jag hade en del smycken och pengar i väskan. Jag har alla kvitton till mina smycken. När jag kom tillbaka till Sverige ringde jag min försäkring och berättade vad som hade hänt , dom bad mig skicka in alla kvitto och polisanmäla intygen vilket jag gjorde. Jag hade också en bild som min sån hade tagit på smyckena innan dom blev stulna. Jag kände att jag kan skicka in den bilden också för säkerhets skull. Men nu påstår dom att bilden är tagen efter händelsen och dom nekar till någon försäkring till mig av den anledningen . Dom tar inte någon hänsyn till polisanmälan och alla kvitton. Så nu undrar jag vad jag borde göra tycker ni? Tack MVH.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det är inom ramen för gratisrådgivningen och utefter den information som finns i frågan inte möjligt att ge ett detaljerat eller personligt svar för just ditt fall. Men rent allmänt om man är missnöjd med ett försäkringsbolags handläggning av en skada så finns det oftast några olika vägar man kan få saken prövad utan att behöva dra tvisten till domstol.

Många försäkringsbolag har en oberoende nämnd som kan pröva försäkringsbesluten, och ditt man kostnadsfritt kan överklaga ett beslut. Här finns den s.k. Kundombudsmannen för ditt försäkringsbolag.
Ett annat alternativ är att du vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) som är en statlig myndighet och helt oberoende från försäkringsbolaget. Då krävs att tvisten handlar om ett belopp över 200 kr. Att klaga hos ARN är även det kostnadsfritt, och även om företagen inte behöver rätta sig efter ARNs beslut så brukar de flesta seriösa företag göra det. Som ett sista alternativ kan du väcka talan i domstol, men det kan bli en kostsam historia så jag rekommenderar dig att prova de två ovan nämnda alternativen i första hand.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare