Misshandel - vittnen mot varandra

Hejsan nu är det såhär att jag är misstänkt dör misshandel efter att en tjej anmält mig efter en fest. De hela var såhär alla var berusade jag och 2 andra stog och snackade när vi hörde ett dunk i golvet och jag vänder mig om för att se att hon ligger där och jag börjar skratta och hon håller sig för ansiktet och går därifrån och sedan anmäler mig. Hon gillade inte mig sedan innan. Detta berättade jag i förhöret och jag kan säga att jag har 2 vittnen som kan intyga att jag inte slog henne och hon har ett vittne som säger att jag slog henne. Det finns bild på hennes märke under och över ögat. Jag undrar om mina 2 vittnen vittnar för min del och hon har ett vittne kan hon vinna? För jag har inte slått henne och jag vill inte bli felaktigt dömd

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om åklagaren väcker åtal mot dig för våldtäkt krävs bevis för att du skall kunna dömas. För våldtäkter är starka bevis bl.a. läkarundersökning, blåmärken och liknande samt vittnen.

Om vittnena från båda parter berättar olika får domstolen det svårt att avgöra om det skett en misshandel eller inte. I svensk rätt förekommer principen hellre fria än fälla. Om det inte finns tillräckliga bevis mot dig så kommer du inte att straffas.

Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom vid funderingar.

Bästa hälsningar och gott nytt år,

Robert GreenRådgivare