Misshandel för oavsiktlig armbåge

Hej.

Jag kom under en kväll i slagsmål med 2 3 andra män och har nu blivit anmäld för misshandel.

Inte av männen utan av en kvinna som hoppade på mig bakifrån för att försöka dra mig baklänges och bort från platsen. jag märkte inte av henne först och råkade av misstag/reflex slå min armbåge en gång mot hennes ansikte. Jag märkte inte ens att det hände utan fick veta det dagen efter varpå jag försökte ringa upp tjejen för att be om ursäkt utan resultat. Jag skickade då ett sms och bad så hemskt mycket om ursäkt och förklarade att det absolut inte var meningen.

Hur kommer det här att gå för mig och vad kommer jag att kunna bli dömd till för straff?

Tacksam för svar, Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Vad gäller begreppet misshandel lyder bestämmelsen i 3 kap 5 § BrB som följer:

"Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd , döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader".

Om dessa förutsättningar föreligger, som de verkar göra i ditt fall, kan du dömas för brottet misshandel. Misshandel är dock ett brott som kräver uppsåt, dvs. åklagaren måste visa på att du insåg risken att du kunde skada någon. Hur det kommer gå för dig är svårt att säga eftersom det är upp till domstolen att göra bedömningen om det var ett medvetet slag eller inte. Om de anser att du du var medveten om risken för skada, så är påföljden beroende av om misshandeln klassificeras som ringa eller av normalgraden.

Anser de att det rör sig om ringa misshandel så kan du dömas till böter eller fängelse. Menar rätten däremot att det rör sig om misshandel av normalgraden så kan du bli dömd till fängelse i upp till 2 år.

Gränsdragningen mellan ringa och misshandel av normalgraden är relativt knepig. Det finns inga tydliga regler för hur olika gärningar ska bedömas. Det finns en del fall i praxis, som kan ge en någon form av ledning hur rätten kommer bedöma brottet. Ett exempel är RH 1992:101, där en man drog en ordningsvakt i håret. Rubriceringen blev då ringa misshandel. Däremot i NJA 1967 s. 237 så bedömdes ett knytnävsslag mot munnen som misshandel av normalgraden.

Det är alltså svårt att direkt säga hur det kommer att gå, men jag hoppas att du har fått en någorlunda tydligare bild av just brottet misshandel.

Allt gott,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare