FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/12/2014

Missbruk av urkund, påföljd

Hej!

Jag är 18 år, ostraffad sedan tidigare. Igår den 27:e december, lånade jag ut mitt leg under berusning. Jag var inte så pass berusad så jag inte visste vad jag gjorde, så det är ingen ursäkt. Såklart blev hon som fått låna legitimationen tagen, som tur klarade hon sig, men de kommer nu göra en polisanmälan på mig, vilket är förståeligt. För urkundsförfalskning kan man ju som påföljd få dagsböter och fängelse upp till 6 månader och ett prick i registret i 5 år.

Min fråga är vad ni tror jag får för påföljder? Jag har aldrig gjort något sånt här tidigare(var första gången) och är som sagt sedan tidigare ostraffad. Jag hoppas på ett strafföreläggande, med hellre en rejäl dagsböter och en kortare tid i belastningsregistret. Eller riskerar jag till och med fängelse?

Tack så mycket i förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Till att börja med är det inte urkundsförfalskning att låna ut sin legitimation till en annan person utan det är istället missbruk av urkund, 15 kap. 12 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K15P12S1). Även din kompis har gjort sig skyldig till missbruk av urkund.

För att handlingen ska uppnå rekvisiten och anses vara missbruk av urkund måste det ha förelegat fara i bevishänseende. Det här betyder att det funnits en risk att urkunden missbrukats och att det lett till skada eller olägenhet, ett exempel kan vara att en underårig blir insläppt på en nattklubb med hjälp av den lånade legitimationen. Det föreligger typiskt sett fara i bevishänseende vid utlånad legitimation, varför jag utgår från att det föreligger även här.

Vid påföljdsbedömningen tar man hänsyn till många olika aspekter, varför det är svårt för mig att berätta vilket straff du kommer att få om du blir dömd för brottet. Straffskalan för missbruk av urkund är böter eller fängelse i högst sex månader.

Det föreligger presumtion mot fängelse, alltså att domstolen ska döma till lindrigare straff än fängelse, 30 kap. 4 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K30P4S1). Det här kan brytas om brottet har ett högt straffvärde eller är ett så kallat artbrott. Missbruk av urkund har inte ett så pass högt straffvärde att presumtionen bryts och det här bör inte heller ses som ett artbrott.

Jag bedömer utifrån det du har skrivit att det inte föreligger några speciella omständigheter som talar för ett högt straff så som fängelse. Troligtvis kommer du att dömas till dagsböter. Dom om böter gallras (tas bort) i belastningsregistret efter 5 år, 17 § 9 p Lag om belastningsregister
(https://lagen.nu/1998:620#P17S1).

Jag hoppas att svaret var till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare