Missbruk av position på arbetsplats

Hej! Jag jobbar i matbutik och det händer ofta att mina kollegor ägnar sig åt annat än att jobba, t.ex äter godis och andra varor som tillhör företaget, står och snackar, sitter i fikarummet trots att de ej är utstämplade för rast. Jag undrar hur många olika brott de gör sig skyldiga till om man bara utgår ifrån det ovannämnda?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett brott i juridisk mening sådant beteende som i lag är straffbelagt. Jag har svårt att se att missköta sitt jobb på det sätt som du har beskrivit, exempelvis att sitta i fikarummet och snacka med en kollega, kan ses som brottsligt.

Min uppfattning mot bakgrund av det du har skrivit är att de missbrukar sin position på arbetsplatsen och utnyttjar arbetsgivarens förtroende. Om det förekommer att de tillgodogör sig företagets saker, t.ex. att äta godis, flera gånger, kan snatteri vara aktuellt (inte stöld på grund av det låga värdet).

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare