Minimera laglotten till särkullbarn.

Hej, jag är gift och vi har ett gemensamt barn. Min make har även ett särkullbarn som vi aldrig haft kontakt med. Vi tänkte skriva äktenskapsförord och testamente, så att vårt gemensamma barn får ärva oss och minimera laglotten till särkullbarnet.

Vi äger tillsammans ett hus som är värd ca 3 miljoner och vi har även lån tillsammans på 2 miljoner. Förutom huslånet har jag en CSN skuld på ca 300000. Om jag har förstått det rätt, om vi gör min halva av huset till enskilt egendom då kan särkullbarnet inte ärva den delen, likaså alla konton samt bilen som vi skriver som min enskilda egendom. Hur räknas lånet på huset? Får jag då ta större delen av lånet eller är det fortfarande 50%? Sparkonton som vi skriver till min enskilt egendom, måste det bevisas att pengarna dras från mitt konto varje månad eller går det bra att föra över pengar från det gemensamma kontot?

Vad händer om jag dör först? Maken ärver mig, men sedan när maken dör borde det väl fortfarande gälla att särkullbarnet inte ärver det som varit min enskilda egendom?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett särkullbarn ärver endast sina egna föräldrar så du behöver inte oroa dig för att denne ärver din del i bostaden, den kommer tilldelas dig vid en bodelning oavsett. Den andra delen som din man äger kommer bli föremål för arvsrätt. Konton bör vara registrerade på den person som förfogar över det eftersom barnen har arvsrätt till din mans kontanta medel, men inte dina. Även fast ni är gifta äger var och en sin egendom och egna skulder.

Som ni säkert upptäckt i er efterforskning gällande särkullbarnens rättigheter så går det inte skriva bort deras laglott. Ett alternativ till att minimera laglotten för särkullbarnet, är att du äger så mycket som möjligt och att din man ansvarar för det mesta av era lån. Din egendom bör även registreras som enskild egendom om du äger hela för att inte ingå i boupptäckningen. Sedan upprättar ni testamente där du ärver din man med full äganderätt. Han "ärver" redan dig med fri förfoganderätt.

Detta ger naturligtvis din man en viss otrygghet ifall ni skulle skilja er, men om han skulle gå bort är du relativt tryggad från hans särkullbarn. Vid hans bortgång kommer båda hans barn ärva honom. Har han då testamenterat till dig med full äganderätt kommer hälften av hans egendom tillfalla dig och den andra halvan delas mellan hans två barn. Särkullbarnet får ut sin del direkt som kan bli väldigt liten om din man inte äger så mycket medan ert gemensamma barns laglott tillfaller dig att fritt förfoga över tills du själv går bort.
Särkullbarnets del blir därmed 1/4 av det din man äger. Om du istället går bort före din man, kommer ert gemensamma barn att ärva all din egendom, men din man får "låna" ert barns arv tills han själv går bort och allt arv efter dig återgår sedan till ert gemensamma barn. Detta är vad fri förfoganderätt betyder.

Det är av stor vikt att din man testamenterar till dig. Många tror att man är trygg när man är gift men man är bara trygg för att man får "låna" de gemensamma barnens arv, aldrig särkullbarnens. Det är egentligen de som ärver när man dör. Särkullbarn får ut sitt arv genast men alla har ändå rätt att testamentera halva sin kvarlåtenskap till vem man vill. På detta vis kan ni minska särkullbarnets lott, men aldrig ta bort den.

En försäkring till förmån för dig är även ett alternativ om ni äger lika mycket så har du bättre råd att lösa ut särkullbarnet. Det föreligger ofta oro hos par som har särkullbarn om vad som kommer hända om dennes förälder går bort först.

Ta hjälp av en jurist för att upprätta ett testamente som passar just era behov. Denne kan då hjälpa till med vad som rimligast bör skrivas som enskild egendom, och förklara i detalj vad som händer för er del.

Vi på Lawline hjälper till med sådant. Välkommen att kontakta oss.

Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare