Minderåriga i styrelse för ideell förening

Hej Lawline! Finns det något principiellt hinder för att kassören i en allmännyttig ideell förening är minderårig?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer att svara generellt på din fråga utan att ta hänsyn till omständigheter såsom föreningens stadgar, kassörens arbetsuppgifter eller den minderåriges ålder.

Det finns inga principiella hinder för att ha en minderårig kassör i en ideell förening, eftersom att det i Sverige råder föreningsfrihet (Artikel 11 Europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och grundläggande friheterna). Föreningsfriheten gäller även för minderåriga. Detta innebär att en minderårig bland annat kan bilda en förening, gå in och ut ur en förening, och sitta i en ideell förenings styrelse.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, om du känner att något skulle behöva förtydligas ytterligare eller vill ha ett mer preciserat svar är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare