Min sambo sedan 15 år vill sluta betala "hyra" till mig. Kan han det utan vidare?

Min sambo flyttade in i mitt hus som jag äger för 15 år sedan, jag är skild och jag och min exmake byggde detta hus för 30 år sedan. Vi delar på el,vatten,sophämtning,husförsäkring och maten och rustar vi t.ex. tapetserar så delar vi på kostnaden. Han har också hittills betalat mig en "hyra"på 1500:-, det var råd jag fick från banken när han flyttade till mig. Han tycker inte han skall betala "hyra" mer. Jag betalar ju amortering och ränta själv nu, jag tycker inte att det känns rätt. Vad säger ni?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Samboförhållanden brukar regleras genom sambolagen och det är den lagen man konsulterar när det uppstår frågor om samboegendom, bodelning och övertagande av den gemensamma bostaden i vissa fall.

Under själva samboförhållandet finns det dock ingen reglering för hur de båda samborna ska betala hyra eller fördela diverse andra levnadskostnader sig sinsemellan. Det vore att inkräkta för mycket på människors privata sfär och ekonomiska frihet.

Det hade ju exempelvis varit konstigt att påtvinga din sambo att hjälpa dig med avbetalning och ränta på en fastighet som han inte är ägare av. Husets ekonomiska värde tillfaller ju inte honom vid en senare försäljning.

Detta förhållande är alltså inte lagstadgat, utan man har från lagstiftarens håll låtit detta lösas av samborna själva. Eventuella överenskommelser kan sedan skrivas ner på avtal som är juridiskt bindande, men för det krävs att båda parter undertecknar/godkänner det.

Slutsatsen är alltså att din sambo inte har någon rättslig skyldighet att betala hyra till dig under ert samboförhållande.

Jag hoppas du är nöjd med svaret på din fråga! Om några funderingar uppstått så får du gärna lufta dem i kommentarsfältet nedan.

Lucas CyrénRådgivare