Min granne ryckte upp min bildörr och hotade mig - är det brottsligt?

Den 23okt kommer jag på morgonen i bilen tillsammans med mina barn och sambo. Vi åker en skogsväg som leder fram till en korsning. Jag stannar för att svänga ut åt höger men väntar för att släppa förbi bilar från vänster först. Medans jag väntar ser jag grannens bil stå parkerad på andra sidan vägen,varpå han dotter står vid busshållplatsen och väntar. Mannen som sitter i bilen kliver ur sin bil varpå jag säger till min sambo att slå på mobilen och börja filma då jag ser att han riktar in sig mot våran bil. Han korsar vägen och går fram till min bil,sliter upp min bildörr och säger argt: -Du har inte du fått nog av att trakassera min dotter (han har fått för sig att jag åker specifik väg enbart för att jävlas med hans dotter)

Jag svarar att- jag får åka den vägen lika mycket som hon får gå på den vägen.

Jag frågar om det var nått mer han ville för jag behöver åka då jag har en tid att passa och då börjar han tjafsa om nån tidigare bilåkning sedan säger han:

Ta å ge dig för fan,snart kommer det hända något !

Jag frågar om han hotar mig men han svarar:

-jag hotar inte!

Då säger jag:

-jasså men du säger ju att nått kommer hända mig ?

Han svarar:

Ja nånting kommer ju hända. Anser du det ett hot får du väl anmäla mig ! Sen muttrar han nått om jävla varpå han sedan hårt slänger igen min bildörr. Hela händelsen finns på film.Är det okej att komma fram och rycka upp nån annans bildörr och vilka lagar bryter han ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utifrån det du skriver skulle din grannes agerande kunna vara brottsligt och regler om brott finns i brottsbalken (BrB).

Brottet som blir aktuellt är i första hand olaga hot (BrB 4 kap. 5§). För att ett hot ska vara brottsligt som olaga hot krävs för det första att det ska vara ett hot om brottslig gärning. Det krävs dock inte att din granne uttryckligen hotar om något brottsligt, exempelvis misshandel. Faktum är att även förtäckta hot, där man kan antyda ett hot om brottslig gärning utifrån vad någon säger eller gör kan vara brottsligt. Ett typiskt exempel på ett förtäckt hot är "jag vet var du bor". Att din granne uttalar att någonting kommer hända dig snart om du inte slutar skulle mycket väl kunna vara ett sådant förtäckt hot som är brottsligt utifrån den situationen du beskriver.

För det ska vara tal om olaga hot krävs också att hotet var ägnat att framkalla allvarlig fruktan för din egen eller någon annans säkerhet. Det spelar ingen roll om du faktiskt blev rädd eller inte, det viktiga är att det rent objektivt var ägnat att få dig att känna allvarlig fruktan.

Utan att veta mer om situationen i sig är det svårt för mig att avgöra om din grannes handlande uppfyller kraven för att vara olaga hot. Om det inte skulle uppfylla dessa krav skulle det däremot kunna vara tal om brottet ofredande (BrB 4 kap. 7§). Här omfattas bland annat att bulta på annans hus och att allvarligt skrämma någon. Att din granne ryckte upp din bildörr och hotade dig skulle kunna innebära att han ofredade dig genom hänsynslöst beteende. Även här är det dock svårt för mig att ge dig ett klart svar utan mer information om händelsen.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare