Min granne inkräktar på min tomt – hur får jag honom att upphöra?

Hej

Min granne har byggt ett betongfundament han leder sitt yt och dagvatten till och sen har han lett in det på min tomt i ett betongrör som ligger en halvmeter in på min tomt. Enligt jordbalken får man inte leda in vatten på annans tomt och förorsaka skada. Vilket har hänt nu, hela min uppfart är förstörd eftersom det kom ca 170mm vatten under en dag förra veckan. Jag undrar vart jag ska vända mig så jag får honom att följa reglerna och ta bort röret på min tomt. så vattnet försvinner från min tomt. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Rekommendation

Först och främst skulle jag vilja rekommendera dig att diskutera saken med din granne. I lugn och saklig ton bör du påpeka att hans agerande förstör din tomt och därför måste han ta bort sitt rör och upphöra med sitt beteende. Min erfarenhet är att diskutera saken vänligt är det absolut bästa i de flesta situationerna och det underlättar även er framtida relation. Om detta av någon anledning inte går eller om du redan har prövat detta; rekommenderar jag dig att ta kontakt med en juristbyrå så snart som möjligt. De kan hjälpa dig med att dels säkra bevisning, dels även att initialt skicka ett kravbrev till din granne där ni kräver att grannen plockar bort sitt rör från din tomt. Dessutom kan de hjälpa dig att kräva ersättning för de eventuella skador som drabbat dig. Om din granne vägrar att betala kommer juristbyrån att hjälpa dig med att skicka kravet vidare till både inkasso och kronofogdemyndigheten. Som ett sista alternativ kan de även hjälpa till att föra din talan i domstol. Jag kan varmt rekommendera Lawlines egna juristbyrå, som regelbundet för människors talan i diverse olika processer. De nås enklast på info@lawline.se

Ytterligare tips

Det framgår inte av din fråga, men det verkar som att din granne skulle kunna vara en lantbrukare. Då kan jag även tipsa dig om att kika lite i 32 kap. miljöbalken. Bedriver han någon typ av verksamhet på sin fastighet och skadar din fastighet så ska han som huvudregel ersätta denna skada. Hans ansvar blir då rent strikt, vilket är en fördel för dig i den fortsatta processen.

Hoppas du fått svar på din fråga. Ha en fortsatt trevlig sommar!

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare