Min blivande arbetsgivare vill ha mig snarast, har jag rätt att sluta och börja en ny anställning?

Hejsan blev uppsagd på min prov anställning den 30/12-2017. Arbetsgivaren vill att jag jobbar till den 28/2-2018. Nu har jag fått besked om att jag får en ny anställning vid en annan arbets givare undrar om jag kan sluta min anställning före den 28/2 eftetsom uppsägnings tiden är ju 2 veckor vid min nuvarande arbetsgivare min blivande arbetsgivare har kontaktat min nuvarande arbetsgivare om att han vill ha mej snarast

Har jag rätt att sluta o börja en ny anställning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om provanställning och uppsägningstid finns i lagen om anställningsskydd (LAS). Trots att du blivit uppsagd av din arbetsgivare har du rätt att själv säga upp dig från anställningen för att få kortare uppsägningstid.

Enligt lagen har arbetsgivare en minsta uppsägningstid på två veckor för provanställningen (LAS 31 §). För arbetstagare finns däremot ingen stadgad uppsägningstid. Om du har ett kollektivavtal finns däremot troligtvis en bestämmelse där om hur lång uppsägningstid som gäller. Vanligtvis avtalas om en månads uppsägningstid för provanställningar. Har du inget kollektivavtal gäller lagen och du kan i princip säga upp dig från provanställningen direkt, t.ex. uppsägning på fredag eftermiddag för att påbörja ditt nya jobb måndag morgon.

Sammanfattningsvis råder jag dig att läsa i ditt kollektivavtal, om du har ett sådant, vilken uppsägningstid som gäller för din provanställning. I så fall är du skyldig att arbeta kvar denna tid. Finns inget kollektivavtal, är du inte bunden av någon uppsägningstid för provanställningen. Du har då rätt att sluta direkt och påbörja en ny anställning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare