Min arbetsgivare bestrider mitt krav på obetald lön - vilket material behöver jag ha i tingsrätten?

Hejsan!

Om en arbetsgivare inte betalt ut lön och man skickat till kronofogden och dom bestrider vad behöver man för material för att gå vidare till tingsrätten? Samt anser ni att man bör anlita en advokat då?

Vore tacksam för svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I en sån här situation gäller det för dig att helt enkelt ha så mycket material att du kan övertyga tingsrätten om att din arbetsgivare är skyldig dig pengar. Bevis kan utgöras av väldigt mycket olika saker. I domstol gäller det som kallas fri bevisprövning och fri bevisföring (Rättegångsbalken 35 kap. 1 §). Det betyder att du kan använda de flesta material som är till din fördel. Vilka typer av bevis som behöver beror väldigt mycket på alla omständigheter i det enskilda fallet, så jag har svårt att ge några exakta svar. Istället ger jag lite tips på vad du kan tänka på.

Det mesta kan användas som bevis, men anpassa dig efter vad ni inte är överens om

Det du ska tänka på är att du behöver kunna visa att arbetsgivaren ska betala dig lön. Har du till exempel ett anställningsavtal som dessutom anger hur mycket du ska få i lön visar du att det finns ett anställningsförhållande som gör att din arbetsgivare ska betala dig lön om du utför dina arbetsuppgifter. Du bör också kunna visa att du har utfört arbetsuppgifterna. Det kan göras på lite olika sätt beroende på vad du jobbar med. Har du ett kontorsjobb kanske du har olika material du jobbat med, eller så har du kommunicerat med kollegor eller liknande. Har du kommunicerat med din arbetsgivare om att du inte fått din lön innan du vände dig till Kronofogden kan dokumentation över den kommunikationen (mejl, chattmeddelande eller liknande) också visa att arbetsgivaren är skyldig dig lönen.

Exakt vad du behöver ha för material beror också på vad arbetsgivarens anledning till att hen bestrider kravet är. Går arbetsgivaren med på att hen normalt ska betala dig lönen det gäller men hävdar att du inte har arbetat under perioden det gäller, så gäller det att du bemöter just det. Hävdar arbetsgivaren att hen inte har någon skyldighet att betala dig lön för att det inte finns något anställningsförhållande är det den biten du behöver fokusera på. Du behöver inte lägga energi att bevisa och argumentera emot om såna omständigheter som din arbetsgivare håller med om. Fokusera på den omständighet som tvisten gäller.

Avslutningsvis vill jag rekommendera att du kontaktar en jurist som kan hjälpa dig i tingsrätten. Det går att sköta en tvist själv, men en jurist kan hjälpa dig att ta fram materialet du behöver och att lägga upp hur du ska föra din talan i tingsrätten. Det ökar sannolikheten för att du vinner en tvist och gör hela domstolsprocessen enklare för dig. Har du möjlighet att ta hjälp av en jurist tycker jag därför att du bör göra det. Du är självklart välkommen att kontakta våra egna jurister här.

Jag hoppas att detta svar har varit en liten bit på vägen och att du lyckas få ut din lön till slut.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare