Medveten felaktig prissättning

Hej!

Jag skulle behöva hjälp med denna frågan:

En tv-handlare placerar en tv i sitt skyltfönster med prislappen 4000 kr som lockbete, men som egentligen kostar 20 000kr. Han ber sina anställda säga att tvn är slut när kunder kommer och vill köpa den. Men en anställd råkar trots denna order från sin chef sälja tvn för 4000.

Har tv-handlaren rätt att återkräva tvn?

Han kan väl knappast åberopa paragrafen som behandlar förklaringsmisstag då han med mening skrivit 4000kr.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har i din fråga angivit att prissättningen medvetet varit fel. Det kan därför inte vara fråga om ett förklaringsmisstag enligt 32 § lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (avtalslagen). TV-handlaren är bunden av sin viljeförklaring att sälja varan för 4 000 kronor och köparen kan hävda huvudregeln "pacta sunt servanda", avtal ska hållas, 1 § första stycket avtalslagen.

Förhållandet gentemot arbetstagaren som inte har följt arbetsgivarens befallning är en annan rättsfråga. Förhållandet gentemot kunder är däremot klart, han är bunden av den skyltade prissättningen.

Nedan hittar du lagen som jag har hänvisat till i mitt svar.

Avtalslagen.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare