FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt09/08/2017

Medling vid brott

Hej!

Jag är ett brottsoffer i ett stöldbrott och undrar över vad medling mellan mig och gärningsmannen kan leda till. Vad jag främst undrar över är hur ett medlingsförfarande skulle kunna påverka förundersökningen och rättsprocessen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regleringen av medling vid brott återfinns i Lag (2002:445) om medling med anledning av brott. Ett medlingsförfarande mellan dig och gärningsmannen är ägnat att lösa det som hänt. Oftast brukar ett muntligt eller skriftligt avtal ingås om eventuell ersättning som brottsoffret vill ha från gärningsmannen.

Att medling sker påverkar inte den ordinarie processen som sker i brottmål vad gäller bestämmandet av påföljd, men kan vid lindrigare brott i vissa fall leda till åtalseftergift, mildare straff eller domseftergift.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare