Medlemskap i bostadsrättsförening

Hej lawline! Vid köp av bostadsrätt, vilka upplysningar tas om köparen för att bli godkänd av föreningen?, vad står där? Tack!!!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Allmänna bestämmelser om medlemskap i en bostadsrättsförening regleras i bostadsrättslagen, se https://lagen.nu/1991:614. Enligt 2 kap 1 § ska frågan om att anta en medlem i föreningen fattas av föreningens styrelse med iakttagande av föreningens stadgar. Utgångspunkten är alltså att föreningens stadgar ställer villkoren för medlemskap i föreningen.

Stadgevillkor är dock, enligt 2 kap 2 §, utan verkan om de innebär:

1. Att krav på visst medborgarskap eller en viss inkomst eller förmögenhet ska vara en förutsättning för inträde i föreningen.

2. Att någon annan än bostadsrättshavaren ska bestämma vem som tar över bostadsrätten eller att den nya bostadsrättshavaren ska godkännas enligt andra grunder än som gäller enligt bostadsrättslagen. Med detta menas ett förbud mot hembudsliknande villkor, t ex att köparen ska godkännas av kommunen.

3. Att villkoret annars med hänsyn till sitt innehåll eller på annat sätt är oskäligt mot den som vill vinna inträde i bostadsrättsföreningen eller mot den som vill överlåta sin bostadsrätt. Villkor som är sakligt motiverade utifrån bostadsrättsföreningens ändamål är dock tillåtna. Ett exempel på stadgevillkor som kan vara skäligt är att medlemmen ska tillhöra en viss yrkeskategori eller vara anställd hos en viss arbetsgivare, förutsatt att det finns ett samband mellan föreningens verksamhet och villkoret.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare