FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/11/2014

Medhjälp till rattfylleri

Hej. Min bror var inblandad i en bilolycka där han frontalkrockade med en annan och den personen omkom tyvärr. Till saken hör att han hade druckit och var berusad. Dagen innan även rökt marijuana, alltså måste thc ha funnits i blodet. Han har gjort fel och skall absolut ställas till svars! Men! Till min fråga! Under eftermiddagen så bad ägaren till bilen (bilen som han krockade med) honom att skifta däcken. Under tiden serverade hon alkohol. När jobbet var klart ber hon honom att test köra för att se om de va ok. Min bror som är berusad (omdömeslös) tar emot bilnycklarna och sätter sig bakom ratten och kör....

Jag anser att denna kvinna är medskyldig. Samtidigt så kanske jag är påverkad av känslor?! Denna kvinna har serverat alkohol, gett honom nycklarna. För att göra det ännu värre så vet hon om att han har inget körkort!! Det är allmänt känt i byn dom bor i och hon har blivit tillsagd om detta förut. Visst är han ansvarig! Men nog allt har hon varit medhjälpare? Eller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att dömas till medhjälp till ett visst brott krävs det att gärningsmannen har främjat gärningen med råd eller dåd, enligt 23:4 BrB. Det är ett lågt ställt krav på vad som utgör medhjälp till ett brott, det krävs endast att man har påverkat händelseförloppet i brottsfrämjande riktning. För att ge ett exempel dömdes en man för medhjälp till misshandel när han höll gärningsmannens rock (NJA 1963 s. 574). Medhjälpen kan ske fysiskt eller psykiskt, genom att vidta en aktiv handling eller styrka gärningsmannen i hans/hennes uppsåt.Typexemplet på medhjälp till rattfylleri är att låna ut bilnycklar eller att servera alkohol till någon som man vet ska köra bil. Se https://lagen.nu/1962:700#K23P4

Enligt min bedömning av händelsen så finns det utrymme för att döma henne för medhjälp till rattfylleri. Genom att ha lånat ut sin bil för testkörning när hon var medveten om att din bror hade druckit och uppmuntrat honom till att köra bilen främjade hon gärningen.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare