FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/08/2014

Medgivande till flytt vid gemensam vårdnad

Min sons far och jag är nyskilda men flyttade isär för snart ett år sedan. Vi har delad vårdnad, och vår son som är 14 år nu har bott varannan vecka hos vardera av oss sedan separationen. Min fd make kommer från USA men har bott i Sverige i snart 14 år. Nu vill han, så snart han får möjlighet, flytta tillbaka till USA och gärna att sonen flyttar med honom. Kan detta ske utan min vilja? Både min fd make och min son har dubbla medborgarskap, men det har inte jag.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Alla beslut i frågor som rör barnets vårdnad, boende och umgänge avgörs utifrån vad som anses vara barnets bästa enligt FB 6:2 a. Hänsyn ska tas till barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna, och barnets vilja med beaktande av barnets ålder. https://lagen.nu/1949:381

Ni har gemensam vårdnad om sonen. Enligt FB 6:13 så krävs det i princip att föräldrarna tar gemensamma beslut eftersom den andre inte ensam får fatta beslut som är av ingripande betydelse för barnets framtid. Ett beslut om flytt räknas som ett beslut av ingripande betydelse för barnets framtid och ett sådant beslut kan endast tas utan medgivande från den andra föräldern om barnets bästa uppenbarligen kräver det. I det här fallet kan jag inte se att barnets bästa kräver att ett beslut om flytt tas enahändigt av endast en förälder. Så svaret på din fråga är att ett sådant ingripande beslut som flytt kan inte tas utan ditt medgivande.

Vidare finns den såkallade kontinuitetsprincipen som innebär att ett barn bör inte ryckas upp från den miljö som han/hon är van vid. Hänsyn ska tas till var barnet har bott och den omställning en flytt skulle innebära.

Ellinor SvenssonRådgivare