FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/09/2013

Medgivande för att vidta uppförandet av komplementsbyggnad närmare än 4,5 meter från tomtgräns

Hej Vi ingick en muntlig överenskommelse eller avtal, om man nu vill, med en granne om att bygga en friggebod inom gränsen för 4,5 meter till tomtgräns innan sommaren. Nu är bygget är halvfärdigt och grannen har kontaktat oss och sagt att han först inte gillar placering på dörr. Vi har sagt att vi ändrar på detta. Men nu vill han ytterligare skriva ett avtal som säger att vi får tillstånd till att ha friggeboden på sin plats men i fall då han säljer så kan han om köparen inte vill att friggeboden står där det är placerat har rätt att kräva att vi ska riva den. Vad gäller i detta läge? Kan vi bevisa vårt ursprungliga muntliga avtal? Vi var 2 personer och han var ensam vid tidpunken vid det muntliga avtals tillfället. Vi har inte som avsikt att skriva på ett sådant avtal han nu föreslår. Vänligen

Lawline svarar

Hej,

Enligt 9:4 PBL, som du hittar https://lagen.nu/2010:900#K9 (notera andra stycket), får man bygga en friggebod (benämnt komplementbyggnad) närmare tomtgränsen än 4,5 meter om den berörda grannen lämnar medgivande. Er granne har tidigare lämnat ett medgivande, och ni har påbörjat åtgärden. Frågan är dels om grannen har rätt att ta tillbaka sitt medgivande samt om det ens kan anses vara ett avtal som ni har ingått, och inte endast ett villkorat medgivande.

Om det är ett medgivande så bör man inte kunna ta tillbaka det. Medgivandet gäller för att vidta uppförandet. Ni har vidtagit det. Därmed spelar grannens vidare dispositioner inte någon roll eftersom medgivande endast gäller vidtagande av uppförande av byggnaden.

Det finns inte heller något som säger att uppförandet kräver bygglov om grannen senare inte vill att byggnaden står där. Denne har redan medgett att man vidtar ett uppförande av byggnaden.

Om det är ett avtal så är det det ursprungliga avtalet gällande och kan endast ändras genom gemensam partsvilja. Eftersom ett placeringen av dörren antagligen inte är en avtalsprestation av något värde så är det sannolikt dock inte att anse som ett avtal, utan ett medgivande enligt PBL.

Vare sig det anses vara avtal eller medgivande är den vanligaste formen av bevisning är just vittnen. Att använda vittnen för att bevisa ett muntligt avtal är naturligt, och det är sannolikt att du har en bevisfördel eftersom du har ett vittne och han inte har något. Samtidigt är man vid bevisvärdering alltid fri att göra en egen bedömning om vad som är mest trovärdigt och sannolikt, då man, med väldigt få undantag, inte är bunden av några regler alls om hur bevis skall bedömas.

Thomas HefnerRådgivare