Medgäldenärs underlåtenhet att betala

Hej jag har en fråga, jag har flyttat ihop med en tjej som har lån med sitt ex hon står som medlåntagare på ett par lån och han struntar totalt i att betala sin del så hon åker på allt finns det någon lösning på detta elände för henne hon jobbar dyngnet runt på fyra olika jobb för att få det att gå runt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Eftersom det ej framgår under vilka villkor lånet tecknats är det något svårt att avgöra vilka möjligheter din kamrat har att frigöra sig från förpliktelsen att betala. Ansvaret för återbetalning av ett lån som tagits av flera är i förhållande till långivaren (borgenären) som huvudregel solidariskt (se 2 § lagen om skuldebrev). Innebörden av detta är att borgenären kan utkräva hela beloppet av vilkendera låntagare (gäldenär) denne behagar.

Berörd regel måste skiljas från det inbördes ansvaret gäldenärerna emellan. Huvudregeln är i detta fall att ansvaret skall vara delat efter huvudtalet i den mån ej annat uttryckligen eller implicit överenskommits. Har någondera gäldenär erlagt betalning med en summa överstigande vederbörandes kvot i det inbördes förhållandet äger denne därför utkräva vad som betalats å den andres räkning av den sistnämnde (regressrätt) (se 2 § 2 st. lagen om skuldebrev).

Vore den andre låntagaren ovillig att erlägga betalning, antingen direkt till borgenären eller till den andre gäldenären då denne utövar sin regressrätt, finns som alltid annars möjligheter till tvångsmässig verkställighet genom en rad förfaranden som slutligen leder till utmätning av det fordrade beloppet ur vederbörandes förmögenhetsmassa. Vad antydda rättsmedel består i och hur de utövas kan läsas här.

Utöver det nämnda existerar en rad möjligheter att frigöra sig från en förpliktelse vars tillämplighet emellertid inte kan bedömas utan mer ingående information om din kamrats situation samt borgenärens agerande såväl vid fordrans tillkomst som tiden därefter (se ex. skuldsaneringslagen och preskriptionslagen).

Inalles gäller följaktligen att din kamrats utsikter beror av lånevillkoren samt att problem orsakade av eventuell ovilja att göra rätt för sig relativt enkelt kan kringgås.

Önskas vidare hjälp i ärendet är du välkommen att kontakta oss per telefon (tfn: 08-533 300 04) eller e-post: info@lawline.se.

Lagen om skuldebrev finner du här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare