FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal18/07/2016

Medborgarskapskrav vid köp av hus eller lägenhet

Måste man ha svenskt medborgarskap om man vill köpa hus lägenhet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag antar att din fråga handlar om ett köp av ett hus eller en bostadsrätt. Det finns inga krav på svenskt medborgarskap vid köp av sådana. Vid köp av bostadsrätt kan det nämnas att bostadsrättsföreningen avgör om man får bli medlem i den, men att särskilt medborgarskap inte får vara ett krav. Mer om detta hittar du i bostadsrättslagen: https://lagen.nu/1991:614 (se framförallt 2 kap 2 §). Alltså måste man inte vara svensk medborgare för att få köpa hus eller lägenhet i Sverige.

Petter WestergrenRådgivare