FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/08/2014

Medborgarskap trots begågna brott?

Hej, jag har en bror som är 26 år gammal. Han har nu sökt svensk medborgare, men han har två grejer i registret, en fortkörning och rattfylleri, räknas det som brott? Kommer det påverka medborgarskapet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din bror kan få svenskt medborgarskap trots att han har begått dessa brott. Det måste dock ha gått en viss tid efter brotten innan han kan få medborgarskap. Detta kallas för karenstid. Hur lång tid han måste vänta beror på vilket straff han har fått. Karenstiden räknas vanligen från när brottet begicks, men om han har fått ett långt fängelsestraff börjar tiden att räknas först när straffet är avtjänat.

Migrationsverket har en tabell på sin hemsida där det framgår hur lång tid karenstiden är för det straff din bror har fått. Tabellen hittar du här: http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna/Skotsamhet.html

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare