Medborgare i två länder, var ska jag upprätta testamente?

Hej,

jag är både svensk och italiensk medborgare och bosatt i Sverige sedan länge sedan.

Jag bor med min sambo och våra två gemensamma barn, samt hennes son (särkullbarn).

Mina frågor är:

(1) Om jag går bort, vilka lagar kommer att tillämpas? De svenska eller de italienska? OBS! Jag kommer att ärva något i Italien. Behöver jag skriva två testamenten, ett i Sverige och ett i Italien?

(2) Jag vill göra allt som möjligt för att testamentera bort min sambos son. Räcker det med ett testamente i Sverige eller behöver också skriva ett testamente i Italien?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

EU:s arvsförordning (se här) har förenklat för arvingar och testamentstagare att hantera olika arvsfrågor som berör flera länder. I artikel 22 i arvsförordningen framgår att en som är medborgare i flera länder har rätt att välja vilket av dessa länders arvsregler som ska tillämpas på ditt arv. Detta lagval kan du inkludera i ditt testamente, oavsett var du upprättar det. Ett giltigt svenskt testamente kan åberopas i Italien, och vice versa. Det bästa vore ändå att skriva två identiska testamenten i båda länder med olika vittnen. Om en EU-medborgare inte väljer ett lands lag, aktualiseras istället enligt artikel 21 det landets arvsregler där den personen avlidit eller haft närmast anknytning till.

Nota bene: Svenska testamentsregler har vissa formkrav för ett testamente. Ett giltigt testamente ska: vara skriftligt, ha två vittnen som ser dig skriva under det, också vara underskrivet av vittnen och vittnen ska förstå att det handlar om ett testamente. Försök vara så detaljerad som möjligt i ditt testamente där du bör beakta eventuella arv och andra tillgångar från utlandet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare