FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt17/10/2014

Materiell och formell rätt

Kan ni hjälpa mig med att ge exempel på materiella och formella regler? Jag läser juridik på rektorsprogrammet och tycker det här är jättesvårt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Med materiell rätt avses de regler som har en handlingsdirigerande funktion och reglerar ett specifikt rättsförhållande. Lite slarvigt och vardagligt uttryckt kan man säga att materiell rätt helt enkelt är "vanliga" lagar.

Skollagen innehåller till stor del materiella regler. De talar om vilka skyldigheter och rättigheter som elever, lärare och rektorer har. Ett exempel är SkolL 10 kap. 32 §. Bestämmelsen säger att grundskoleelever under vissa förutsättningar har rätt till skolskjuts. Det är en materiell rättighet.

Formella regler finns till för att materiella regler ska kunna tillämpas. I egenskap av myndighet så ska skolan förhålla sig till förvaltningslagen när de tillämpar de materiella reglerna som finns i exempelvis skollagen. Ett exempel är förvaltningslagen 7 §, som säger att när någon enskild är part i ett ärende så ska myndigheten handlägga detta ärende så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Denna regel betyder ingenting i sig självt; om det inte finns något ärende så kan myndigheten inte tillämpa den. Om en enskild har ansökt om t.ex. skolskjuts enligt SkolL 10 kap. 32 § (den materiella rätten) så ska dock myndigheten handlägga detta "så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts".

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare