Måste vi stå skrivna på samma adress för att kallas sambos?

hej,

jag undrar om man måste stå skriven på samma adress för att kallas sambo, vi har en gemensam ekonomi och delar alla inkomster och utgifter, vi har vistats och bott tillsammans i en och samma bostad i drygt 9 månader. Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt 1 § 1 st. Sambolagen är ni sambos om du och din partner stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

Stadigvarande bor tillsammans
Kriteriet för att stadigvarande ha bott tillsammans bedöms utifrån hur länge ni har bott tillsammans (där en riktlinje brukar vara 6 månader).

Gemensamt hushåll
Med gemensamt hushåll avses att ni samarbetat om vardagliga sysslor och att ni har haft någon form av ekonomiskt samarbete kring utgifter rörande hem och hushåll.

Behöver inte stå skrivna på samma adress
Om ni hade stått skrivna på samma adress så hade det endast fungerat som en presumtion för att ett samboförhållande förelegat, alltså hade ni "automatiskt" räknats som sambos. Det är enligt lagen dock inte ett krav att stå skrivna på samma adress för att ni ska anses vara sambos. Ni kan på andra sätt uppfylla kriterierna för att räknas som sambos och utifrån uppgifterna i din fråga så bedömer jag att ni uppfyller kriterierna.

Ni kan med andra ord kallas sambos!

Hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare