FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/02/2017

Måste umgänge ske även fast sonen inte vill?

Om jag och min man skiljer oss och jag får ensam vårdnad om våra två barn och min dotter önskar att ha fortsatt nära kontakt och umgås med sin pappa, medan min son inte vill ha kontakt med sin pappa alls men ändå har umgängesrätt; kommer det då i domen finnas ett speciellt "umgängesschema" för sonen och hans pappa, även om min son inte vill ha umgänge?

Jag frågar därför jag vet att barnen ska ha rätt till umgänge, och att de ska veta att möjligheten finns. Ska det då finnas detaljbeskrivet hur detta ska gå tillväga, och så får min son ta ett beslut om att träffa honom eller inte, vid varje tillfälle?

Min son är 11 år.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Barnen har rätt till umgänge enligt 6 kap 15 § föräldrabalken. Detta innebär dock inte någon plikt för barnet att umgås med föräldern och det innebär inte heller någon absolut rätt till umgänge för föräldern. Samtidigt anser man generellt att det är för barnets bästa att ha en nära och god kontakt med sina föräldrar (6 kap 2a § föräldrabalken) och att ni föräldrar har ett gemensamt ansvar för att se till att barnets behov av att umgås med den andra föräldern tillgodoses (6 kap 15 § föräldrabalken). Ni ska beakta er sons vilja med hänsyn till hans ålder och mognad. Anser ni att han är mogen att fatta ett sådant beslut själv ska ni ta större hänsyn till hans vilja än om ni inte anser det. I slutändan är det dock ni föräldrar som bestämmer (6 kap 11 § föräldrabalken).

Förmodligen kommer det finnas ett schema över dagar och tider då umgänget ska ske. Det ligger på er föräldrar att uppmuntra så mycket som möjligt till umgänge och att se till att umgänget möjliggörs under dessa dagar.

Er son har alltså rätt att säga nej, men med tanke på att han kanske inte uppnått den ålder och mognad som krävs för att hans vilja ska vara avgörande, är det upp till er att så långt som möjligt försöka se till att umgänget sker.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Vill du ha ytterligare hjälp rekommenderar jag att du bokar tid hos Lawlines juristbyrå, vilket du gör här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare