Måste skuldebrev förstöras efter betald skuld?

Hej

Hade lån för 11 år sedan, lånet är betalt och klart också för 11 år sedan, det jag missade då att be personen jag lånade ifrån att riva ner skuldbrevet,

Min fråga är om skuldbrevet är forfarande giltigt? Trots att jag har bevis på att jag betalade tillbaka skulden via internet bank (har verifikations nr på betalningen , kvitto finns helt enkelt från mitt bankkonto.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har inte angivit om det är fråga om ett enkelt eller ett löpande skuldebrev? Jag förklarar utfallet utifrån båda skuldebreven nedan.

Enkelt skuldebrev

Ett enkelt skuldebrev är ställt till en specifik person, 26 § lag (1936:81) om skuldebrev (skuldebrevslagen). Om det i låneavtalet står vilken person som du har lånat av och ska betala till är det fråga om ett sådant skuldebrev. Det är en fordring som typiskt sett inte är tänkt att överlåtas och är endast ett bevis på att en fordran finns. Den har alltså inget värde i sig. Det har ingen betydelse om ett enkelt skuldebrev inte förstörs efter att avtalet fullbordas.

Löpande skuldebrev

Ett löpande skuldebrev är ställt till innehavaren eller till viss man eller order, 11 § skuldebrevslagen. Om det i låneavtalet står att du ska betala till den som innehar låneavtalet, är det fråga om ett sådant skuldebrev. Det är tänkt att ett sådant skuldebrev ska överlåtas mellan olika borgenärer. Ett löpande skuldebrev är en legitimationshandling och bärare av en fordan, 21 § skuldebrevslagen. Ett pedagogiskt exempel är ett presenkort. Om du köper ett presentkort och ger det i present till en annan person, så kan denna person använda kortet i den tilltänkta butiken. Presentkortet bär på en fordran (X antal kronor) och den som löser in det legitimerar sig genom att visa upp presentkortet. Här är det viktigt att kortet förstörs på något sätt, antingen genom att ta den i beslag, eller genom att tömma den på kredit.

Sammanfattning

Mellan privatpersoner är enkla skuldebrev vanligast. Om det var ett löpande skuldebrev ni hade, så kan långivaren i teorin sälja skuldebrevet, varvid den nya innehavaren skulle kunna kräva dig på det totala ursprungliga lånebeloppet.

Nedan hittar du lagen som jag har hänvisat till i mitt svar.

Skuldebrevslagen.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare