Måste personen som hyr min bostadsrätt i andra hand betala hyra under hela den avtalade hyresperioden?

Hej!

Jag hyr ut min bostadsrätt till en tjej under en tidsbestämd period, då jag befinner mig på en längre utlandsvistelse. I kontraktet skrev vi att uthyrningsperioden börjar 2017-12-15 och varar till 2018-05-31. Någon uppsägningstid var det inte tal om då perioden vi skrev kontraktet på var spikat. Efter 2018-05-31 fortsätter kontraktet löpa med en månad i taget och därefter med en månads ömsesidig uppsägningstid.

Idag, 2018-01-22, skickade hyresgästen ett meddelande till mig, som är på andra sidan jorden, och påstår att hon blivit av med sitt jobb och tänker flytta ut den sista januari. Har jag rätt att kräva hyrorna för hela den avtalade perioden eller vad gäller här? Kan hon verkligen skicka ett meddelande och upplysa mig om uppsägningen och sedan ge sig av en vecka senare? Hon påstår att hon inte kan betala fler hyror eftersom hon inte längre har någon inkomst.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du vill att jag på något vis ska vidareutveckla svaret är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Jag utgår ifrån att "lagen om uthyrning av egen bostad", vanligen kallad "privatuthyrningslagen", ska appliceras på detta hyresförhållande. Privatuthyrningslagen gäller om man hyr ut sin egen bostad och det endast rör sig om en uthyrning (hyr man t.ex. ut flera rum i en villa gäller lagen bara för det första kontraktet). Lagrumshänvisningarna nedan avser denna lag.

Enligt 2 § är lagen tvingande till hyresgästens förmån. M.a.o. går det inte att, med bindande juridisk verkan, avtala om villkor som försätter hyresgästen i en sämre position än lagens utgångsläge.

Avseende uppsägningstid framgår av 3 § att denna är tre månader för hyresvärden och en månad för hyresgästen. Oavsett vad som står i kontraktet har alltså en hyresgäst rätt att bo kvar tre månader efter att hyresvärden sagt upp hen och att flytta med en månads framförhållning.

Mot den bakgrunden är svaret på din fråga att hyresgästen förvisso har gjort fel men att hon inte är skyldig att betala hyra ända fram till 31 maj. Eftersom uppsägningsmeddelandet kommunicerades 22 januari är hon skyldig att betala ytterligare en månads hyra (d.v.s. för februari). Därefter är kontraktet upplöst och du får göra ditt bästa för att hitta en ny hyresgäst.

Om hon vägrar att göra detta rekommenderar jag att du ansöker om ett betalningsföreläggande via Kronofogden. Betalar hon inte även efter den åtgärden får du ta saken vidare till tingsrätten.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare