Måste man vara överens vid gemensam vårdnad?

Hej,

Jag är skild med gemensam vårdnad om en 10-årig dotter.

Behöver modern och jag vara överens om hur sent på kvällerna vår dotter får åka tunnelbana själv, eller kan jag göra som jag själv känner de dagar hon är hos mig?

Modern har en annan uppfattning om tidpunkter än jag. Min fråga är alltså, är det OK för mig att låta vår dotter åka tunnelbana själv klockan 19:00 på kvällen även om modern tycker att gränsen går vid 18:00?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Vid gemensam vårdnad är tanken att vårdnadshavarna ska komma överens tillsammans. Är ni oense om t.ex. tunnelbanetider är detta ingenting ni kan gå till domstol med. Skulle ni dock bli så pass oense om små saker kan detta leda till att antingen du eller den andre vårdnadshavaren väcker talan om ensam vårdnad. På detta sätt får en av er själv bestämma över barnet utan den andres godkännande. Mitt svar är alltså egentligen nej. Ni behöver inte vara överens men konsekvensen kan dock bli att någon av er får ensam vårdnad, om ni aldrig kommer överens och detta är inte barnets bästa. Att använda detta svar som "ett svar på tal" till den andre vårdnadshavaren att du kan bestämma själv är alltså ingen bra idé. Ni ska vara överens, även om man kanske inte alltid kan vara det kring kost och logi. Jag rekommenderar dig att försöka komma överens, trots att ni är oense.

Gabriella LundqvistRådgivare