FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt03/05/2015

Måste man vara överens om förskola?

Hej. Är det möjligt för min sons far att helt plötsligt bestämma sig för att han vill ha sonen varannan vecka och ordna plats på förskola åt honom utan att jag kan vara delaktig i beslutet? Vi har gemensam vårdnad, men min son har bott tillsammans med mig sedan separationen. Jag har honom på förskola och aktiviteter i kommunen vi bor i nu. Det är cirka 6 mil till hans far.

Lawline svarar

Hejsan!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Har man gemensam vårdnad är tanken att man tillsammans ska komma överens och ta alla gemensamma beslut kring barnet. Detta görs oftast utan att någon kontrollerar om det är just gemensamma beslut. Detta innebär att man som vårdnadshavare kan "göra lite som man vill". Ibland är man inte överens kring tex. kosten och gör den ena vårdnadshavaren mot den andres vilja kan man inte väcka talan om detta. Det enda man kan göra om man är alldeles för oense kring allt är att väcka talan om ensam vårdnad.

Vissa beslut kräver bådas underskrift och därmed att man är helt överens, om man har gemensam vårdnad. Några av dessa är om man ska förnya pass eller besluta vilken skola barnet ska gå i. Detta innebär, i teorin, att barnet tex inte kan börja i skolan förrän vårdnadshavarna är överens och har skrivit under. För just förskola är jag osäker på om de kräver bådas underskrifter men det skulle du kunna ifrågasätta, med tanke på den plats som "ordnats".

Sammanfattningsvis vad gäller gemensam vårdnad kan ingen av er såsom vårdnadshavare bestämma någonting utan den andres samtycke, i teorin.I detta fall måste ni vara överens. Lika mycket som han inte kan ordna förskoleplats utan ditt samtycke kan du lika lite kräva att du bara ska ha barnet hos dig. Samtidigt är det viktigt för er att finna en lösning som passar barnet bäst, inte er. Domstolen ser till en god och nära kontakt med båda föräldrarna samtidigt som stabilitet kring skola, hem etc ska finnas. Domstolen kommer dock inte in i bilden förrän det är frågan om ensam vårdnad, vilket oftast inte är barnets bästa.

Hoppas detta hjälpte dig!

Gabriella LundqvistRådgivare