FrågaPROCESSRÄTTDomstol14/11/2017

Måste man stämma någon skyndsamt då man reklamerat fel i vara som säljaren inte medgett?

Hej. Jag har reklamerat en vara köpt enligt köplagen. Säljaren accepterar inte det fel jag anser varan vara behäftad med så jag måste stämma honom för att få kompensation/prata med jurister för att se om de kan hjälpa med förlikning

Köplagen ställer krav på att reklamation ska göras inom viss tid men vad gäller för mig nu? Eftersom säljaren inte accepterat reklamationen då han inte tycker varan är behäftad med fel -finns det något krav på att jag skyndsamt stämmer honom eller kan jag vänta med det?

Tack för er tid

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det krav på reklamation som finns i köplagen gäller bara den första reklamation som du redan har gjort. Det är viktigt att man underrättar säljaren om eventuella fel i god tid så att säljaren exempelvis har en chans att avhjälpa (laga) detta. Eftersom du redan i rätt tid påpekat att det är fel på varan har du gjort säljaren medveten om att du inte är nöjd med varan och gett hen en chans att åtgärda detta. Kravet på reklamation är därmed uppfyllt.

Precis som du skriver kan du stämma säljaren i tingsrätt om du tycker att det är fel på varan och säljaren inte går med på dina krav. Det finns inga krav på att detta måste ske skyndsamt, som det gör med reklamationen. Så länge du gjort den första reklamationen korrekt och informerat säljaren att du anser att det är fel på varan och vad detta består i har du uppfyllt "din del" av detta.

Du måste alltså inte skynda och skicka iväg stämningsansökan så fort du kan utan kan vänta ett tag. Det kan till exempel vara bra att först påpeka för säljaren att du tänker lämna in en stämningsansökan om hen inte uppfyller dina krav, ibland fungerar detta avskräckande och säljaren kanske går med på att komma överens med dig för att slippa ta det till domstol och riskera höga kostnader. Tänk dock på att det ofta är en fördel att stämma så fort som möjligt ur bevissynpunkt. Ju närmare något ligger i tiden, desto mer bevis finns det oftast och desto bättre minns parterna olika avtal, händelser och samtal vilket gör det lättare för domstolen att ge en korrekt dom.

Behöver du hjälp med upprättande av stämningsansökan rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare