FrågaPROCESSRÄTTDomstol03/08/2017

Måste man skicka in alla handlingar på nytt när man överklagar?

Hej!

Om man överklagar till HD (och får prövningstillstånd), måste jag då skicka in alla underlag från hovrätten på nytt? Eller kommer det automatiskt med?

Gäller återställande av försutten tid och domvilla för en falsk skuld som fått utslag hos KFM. Försöker sköta hela ärendet själv, men det är väldigt svårt och nervöst!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

När du har skickat in ditt överklagande till Hovrätten kommer Hovrätten kontrollera att det uppfyller kraven för vad ett överklagande ska innehålla. Om det hela är i sin ordning och ingenting behöver kompletteras kommer Hovrätten skicka vidare överklagandet och handlingarna i målet till Högsta Domstolen. (RB 55 kap. 4§ / RB 56 kap. 4§) Det innebär att du alltså inte ska behöva skicka in de handlingar som Hovrätten redan behandlat.

Jag förstår att det är klurigt att lösa allt detta på egen hand! Tveka inte på att fråga oss igen om det är något ytterligare du undrar över. Skulle du behöva mer hjälp i målet finns också möjligheten att kontakta våra duktiga jurister och boka in en tid för att kunna diskutera detta vidare. Du kan gå in och boka en tid på http://lawline.se/boka .

Jag hoppas att detta besvarade dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare