Måste man betala skatt när man säljer sin del av huset?

Hej. Jag o mitt ex går igenom en skilsmässa. Vi har skrivit ett eget kontrakt mellan oss, att jag köper ut honom för en specifik summa från huset. Det jag undrar är om han får skatta på den summan jag betalar honom??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga är ja, om det uppkommer en s k kapitalvinst för honom.

När ditt ex säljer sin del av fastigheten till dig så säger man att han avyttrar sin del av fastigheten. Man måste betala skatt på den kapitalvinst som uppstår vid avyttring av fastighet. (42 kap 1 § inkomstskattelagen)

Kapitalvinst är enkelt uttryckt skillnaden mellan

- den ersättning som du betalar honom för andelen i fastigheten

och

- Det s k omkostnadsbeloppet. Omkostnadsbeloppet är det belopp som han tidigare betalat för att köpa sin del av fastigheten samt utgifter för förbättringar av fastigheten.

(44 kap. 13 och 14 §§ inkomstskattelagen)

Jag kan ge ett exempel för att förklara:

Vi antar att ni idag äger 50% vardera av fastigheten, och fastigheten är värd 1 miljon.

När ni köpte fastigheten så låtsas vi i detta exemplet att den var värd 800.00. Ditt ex betalade 400.000 kr och du betalade 400.000 kr. Under tiden som ni haft den så har låtsas vi också att ditt ex betalat 50.000 kr för att bygga ett uterum till huset.

Du betalar honom nu 500.000 kr för att köpa hans andel av fastigheten.

Då blir kapitalvinsten:

500.000 (ersättningen som du betalar honom)

minus

450.000 kr (det belopp han köpt sin del av fastigheten och förbättringsutgiften för uterummet)

=

50.000 kr i Kapitalvinst.

Kapitalvinsten måste man betala skatt på. Skattesatsen är 22%. Ditt ex måste därför betala 11.000 kr(22% av 50.000) i skatt i detta exemplet.

Om det inte uppkommer någon kapitalvinst alls, t ex om du betalar ditt ex mindre än vad han betalat för att köpa sin del av fastigheten, så behöver han alltså inte betala skatt.

Sammanfattning:

Beroende på vad du betalar ditt ex, och beroende på vad ni köpte fastigheten för, och beroende av om han har haft s k förbättringsutgifter så kan man räkna ut om det uppkommer en kapitalvinst. Om det gör det så måste han betala skatt på vinsten.

Det finns någorlunda bra information om hur man räknar ut skatten på skatteverkets hemsida.

Om du behöver ytterligare råd och hjälp så kan du också boka tid med våra verksamma jurister.

Jag hoppas att du tycker att du fått ett svar på din fråga. Annars kan du gärna använda kommentarfunktionen nedan så ska jag försöka reda ut eventuella frågetecken.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare