FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/02/2018

Måste man betala samfällighetsavgiften?

Huset finns inte, det ska bygga ett nytt, klart om ett år. Ska vi behöva betala samfäldsavgift? Ingår b l a snöröjning, sophämtning, bredband. Föreningen heter näverluren i Sandviken.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig med din fråga till oss på Lawline!

Alla fastighetsägare som är medlemmar i samfällighetsföreningen ska betala samfällighetsavgift. Föreningens styrelse ska dock inte bestämma hur mycket varje medlem kommer att betala eftersom detta ska bestämmas på en stämma med godkännande av förenings medlemmar. Eftersom huset ska byggas om ett år, dvs. byggande kommer att ske ändå, troligtvis det inte finns möjlighet att gå ur samfälligheten, dock detta fråga ska regleras av Lantmäteriet.

Hoppas att jag har svarat på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare