Måste man betala fakturor som är två år gamla?

Hej !

Fick flera fakturor från Qliro som är från 2015 , måste man betala så gamla fakturor.

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som konsument kan du krävas på betalning i tre år
I och med att du har fått fakturorna från betalningstjänsten Qliro förutsätter jag att du köpt varor av ett företag och inte från en privatperson. Har du köpt varorna som privatperson är du därför att anse som konsument. Du kan som konsument krävas på betalning upp till tre år efter dagen du köpte varorna. Efter tre år preskriberas betalningskravet, vilket innebär att du inte längre kan krävas på betalning (PreskL 2 §). Exempel: Köpte du varorna 1 januari 2015 kan Qliro kräva dig på betalning fram t.o.m. 1 januari 2018. Svaret på din fråga är alltså: Ja, du måste betala så gamla fakturor som från 2015.

Vid varje faktura eller påminnelse räknas tre nya år
Vad jag nu sagt innebär inte att du kan vänta tills det gått tre år från dagen du köpte varorna och då slipper betala. Varje gång Qliro kräver dig på betalning, genom att t.ex. skicka fakturor, eller påminner dig om skulden börjar en ny tid på tre år räknas (PreskL 5 §). Om Qliro skickade de senaste fakturorna i september 2017 kan Qliro alltså kräva dig på betalning fram t.o.m. september 2020.

Viktigt att veta är att du kan behöva betala förseningsavgifter och ränta på din skuld om du inte betalar fakturorna i tid, vilket du kanske redan har fått krav om. Jag rekommenderar dig därför att betala dina fakturor så snart som möjligt för att undvika extra kostnader.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare